توصیه به کسب و کارها برای کاهش اثرات بحران کرونا (قسمت 2 )

111

مقدمه:

شیوع ویروس کرونا منجر به آسیب های جدی به فرآیند عملیات و زنجیره های تامین کسب و کارها شده است و با توجه به ابعاد و پیچیدگی آن و همچنین سرعت بسیار زیاد اتفاقات در فاصله زمانی کوتاه، ارائه مدلی برای  ارزیابی اثرات آن را بسیار مشکل می کند. زنجیره تامین مجموعه ای از کسب و های به هم پیوسته است که از شرکت های تامین کننده مواد اولیه در بالادست شروع شده و محصول نهایی را در زمان و مکان مناسب، و با کیفیت تعریف شده به دست مشتری و مصرف کننده نهایی در پایین دست می رساند. هدف از مدیریت زنجیره تامین برنامه ریزی و هماهنگی بین این شرکت ها می باشد. با توجه به اینکه کشورهای صنعتی بزرگی مانند چین، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا که همواره به عنوان شکل دهنده های زنجیره های تامین جهانی شناخته می شوند، به شدت درگیر بحران کرونا شده اند، پیش بینی می شود که آسیب های وارده به زنجیره های تامین آن ها کسب و کارهای کشورهای مختلف در سراسر جهان را به دلیل تامین مواد اولیه و خرید تکنولوژی مورد نیاز با بحران مواجه سازد. مشاغل کوچک در جامعه ما شغل و رشد اقتصادی را برای اقتصادهای محلی فراهم می کند. کافی شاپ ها، رستوران ها، سالن های بدنسازی و کسب و کارهای کوچک محلی همه بسته شده اند. دوستان و اعضای خانواده ما ممکن است در این شرایط جدید شغل خود را از دست بدهند یا به شدت تحت تاثر قرار گیرند.

دسترسی به اطلاعات دقیق توسط کسب و کارها که نقش بسزایی در هماهنگی بین بازیگران زنجیره تامین ها  ایفا می کند در این مقطع زمانی بسیار مشکل شده است. تولیدکنندگان نمی دانند که مواد اولیه مورد نیاز آن ها در چه زمانی به دست آن ها خواهد رسید. خرده فروشان از یک طرف نگران بازارهای محلی و سیاست های قرنطینه شهرها و تاثیر آن بر تقاضای مشتریان خود هستند و از طرف دیگر نگرانی آن ها نسبت به انجام تعهدات طرف های قرارداد بسیار افزایش یافته است از آنجایی که  آن ها اطلاعات دقیقی در خصوص تامین به موقع سفارشات خود ندارند. مختل شدن یک حلقه زنجیره ارزش مانند دومینو تاثیرات بسیاری روی کسب و کارهای پایین دست و بالادست خواهد داشت. شرکت های بالا دست که تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز کسب و کارها هستند با متوقف شدن فعالیت تولیدکنندگان  امکان تولید و عرضه مواد اولیه را ندارند و در واقع بازار خود را از دست داده اند. کسب و کارهای پایین دست که عمدتا خرده فروشی ها و نقاط نهایی فروش در زنجیره های تامین هستند در روزهای اولیه بحران به سرعت مشتریان نهایی که عمدتا به دلیل محدودیت های شدید قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی از خرید امتناع می کنند را از دست داده اند.

رویکرد زنجیره تامین کارآفرینانه

زنجیره تامین کارآفرینانه به معنی توجه به نوآوری و رشد در تمام حلقه های زنجیره تامین است. گرایش به نوآوری، گرایش به کنشگرایی (در مقابل منفعل بودن)،  ویژگی های ریسک پذیری در طراحی و پیاده سازی زنجیره تامین، سرمایه های ارتباطی و توانایی هماهنگی بین بازیگران زنجیره تامین از ویژگی های این رویکرد نسبت به زنجیره تامین های معمول است. نقش کارآفرینان در زنجیره تامین تنها محدود به طراحی و پیاده سازی زنجیره نمی شود. آن ها هر فرصتی در زنجیره تامین را به سرعت شناسایی و  خلاقانه از آن بهره می برند. آن ها به مشتریان به عنوان منبع الهام برای طراحی ارزش های پیشنهادی جدید می نگرند و با رویکرد نوآورانه ای که دارند برای هر تهدیدی راه حلی می یابند. مشتریانِ مشتریان را به عرضه کنندگانِ عرضه کنندگان متصل می کنند. برای آن ها خلاقیت و نوآوری در تمام ابعاد زنجیره تامین از فروش، قیمت گذاری هوشمندانه، شناسایی و بخش بندی مشتریان، کانال های عرضه، ارتباط با مشتریان، ذینفعان و شرکای تجاری، فعالیت های کلیدی، حمل و نقل و توزیع و هم ترازی زنجیره تامین با توسعه محصول و خدمت جدید منبعی برای کسب ارزش و ایجاد جریان های درآمدی جدید برای کسب و کارها است.

نوآوری و خلاقیت می تواند در تمامی حلقه های زنجیره از تامین کنندگان مواد اولیه و تولید کنندگان گرفته تا توزیع کنندگان و خرده فروشان را در برگیرد. نوآوری در ارزش های پیشنهادی از سوی تولید کنندگان و عرضه کنندگان خدمات، نوآوری در عرضه مواد اولیه بدیع و جایگزین از سوی تامین کنندگان در شرایط بحران، نوآوری در نحوه عرضه و فروش خدمات از سوی خرده فروشان به مشتریانی که به دلیل گسترش ویروس کرونا امکان دریافت حضوری خدمات و کالا را ندارند نمونه هایی از نوآوری در زنجیره ارزش است. این نوآوری ها در شرایط عادی منجر به رشد کسب و کارها و در شرایط بحران فعلی منجر به تاب آوری و بقاء کسب و کارها می شود. مزیت های رقابتی زنجیره های تامین کارآفرینانه منجر به اتخاذ و تدوین استراتژی های مناسب در زنجیره های تامین شده و این استراتژی ها عملکرد کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در بخش تولید زنجیره های تامین مواد غذایی و بهداشت و سلامت و در بخش خدمات زنجیره های تامین گردشگری، حمل و نقل، اقامت، تفریحات و سرگرمی و آموزش در مدت کوتاهی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. هرچند که این بحران فرصت های جدیدی برای زنجیره های تامین اقلام مورد نیاز پزشکی، کیت های تشخیصی و اقلام بهداشتی، انواع داروهای ضد ویروس، حشره‌کش‌ها و مواد ضدعفونی کننده محیطی و یا زنجیره های تامین کسب و کارهای فروش آنلاین ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی