توصیه به کسب و کارها برای کاهش اثرات بحران کرونا (قسمت 10 )

117

نوآوری در مدل کسب و کار و استراتژی زنجیره تامین

۱۳-نوآوری یا بازطراحی مدل کسب و کار با رویکرد طراحی ارزش پیشنهادی جدید برای بهره برداری از امکانات، دانش و تجربه اندوخته شده زنجیره های تامین فعلی ، همچنین باز طراحی مدل کسب و کار با توجه به فرصتهای ایجاد شده در زنجیره های تامین دیگر مانند اقلام بهداشتی .

۱۴-بررسی امکان ادغام در کسب و کارهای بالادستی یا پایین دستی زنجیره تامین به منظور حفظ کسب و کار فعلی. کسب و کارها می توانند در قبال واگذاری بخشی از سهام خود به شرکت های بالا دستی یا پایین دستی یا شرکت های هم تراز خود که توان نقدینگی بیشتری دارند، کسب و کار خود را حفظ کنند. کارآفرینان می بایست در خصوص نوع صحیح و مناسب ادغام کسب و کارها  خود با توجه به مزیت های رقابتی و وضعیت خود بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

۱۵-بررسی امکان خروج کارآفرینانه، کسب و کارهایی که زنجیره ای تامین آن ها به کلی از بین رفته اند و امکان بازگشت در شرایط فعلی را ندارند به آنها گزینه های بررسی خروج کارآفرینانه توصیه می شود. خروج کارآفرینانه به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از فرایند کارآفرینی مورد توجه می باشد. روحیه ی کارآفرینانه، فضای کسب و کار، آموزش و تجربه بین المللی از جمله عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری مناسب خروج توسط کارآفرینان می باشند. خروج کارآفرینانه در نهایت می تواند منجر به ایجاد کسب و کار جدید و ورود به زنجیرهای تامین جدید شود.

۱۶-بررسی امکان ایجاد اتحادهای استراتژیک با زنجیره های تامین سایر کسب و کارها. بسیاری از کسب و کارها در شرایط فعلی اگه چه مشتریان خود را از دست داده اند ولی تجربه، خطوط تولید و یا شبکه توزیع آن ها می تواند به عنوان بستری برای ارائه خدمات به سایرین که به دلیل شروع کرونا رونق گرفته اند عمل نماید. مردم در این شرایط جدید همچنان نیاز به مواد غذایی، بهداشتی، بازی و تفریحات و سرگرمی درون خانه های خود دارند. کسب و کارها کوچک و نوآفرین ها از توانایی ها و مزیت های رقابتی خود به عنوان اهرم برای ایجاد اتحاد استراتژیک با سایر کسب و کارها کمک بگیرند.

۱۷-کسب و کارها می توانند راهکارهای بدیع و نوآورانه، تلاش،  تجارب موفق و درس های آموخته شده خود در خصوص بازسازی زنجیره تامین در مقابله با بحران را به عنوان ارزش پیشنهادی به سایر کسب و کارها و کارآفرینان درگیر بحران عرضه نمایند.

۱۸-شناسایی فرصت های بدیع برای توسعه محصولات یا خدمات جدید/ جایگزین در بستر زنجیره تامین فعلی برای پاسخ به نیاز های ایجاد شده جدید

۱۹-استفاده از ایده های بدیع و نوآرورانه مشتریان فعلی به منظور بازطراحی ابعاد مدل کسب و کار برای پاسخ گویی به نیازهای فعلی. در شرایط بحران که حجم فرآیند های عملیاتی کاهش می یابد زمان مناسب برای بررسی ایده های جدید و بازنگری زنجیره تامین از دید مشتریان است.

۲۰-کسب و کارها و نوآفرینان می بایست برنامه مشخصی برای حمایت از پرسنل بخش مدیریت زنجیره خود به صورت ویژه تدوین نمایید. آن ها شریان های اصلی کسب و کار را به خوبی می دانند. آن ها بهتر از هر کسی عرضه کنندگان مواد اولیه و خدمات مورد نیاز و همچنین مشتریان کسب و کار را می شناسند. یک تیم اقدام مشترک برای بحران تشکیل دهید که هسته اصلی آن کارشناسان و مدیران بخش مدیریت زنجیره تامین باشند. از آن ها بخواهید در خصوص معرفی عرضه کنندگان پشتیبان و معرفی ارزش پیشنهادی جدید در بستر زنجیره تامین فعلی مشارکت فعال داشته باشند.

پس از پایان بحران Covid-۱۹ ، کسب و کارهای در یکی از دو دسته زیر قرار خواهند گرفت. کسب و کارهایی که کاری انجام نمی دهند و امیدوارند چنین اختلالی دوباره هرگز اتفاق نیفتد. این شرکت ها ریسک بسیار خطرناکی را می پذیرند و زنجیره های تامین آن ها با هر بحرانی دوباره ویران خواهد شد. در مقابل شرکت هایی وجود دارند که به درس این بحران توجه کرده و برای ترسیم نقشه جدید شبکه زنجیره تامین خود سرمایه گذاری می کنند تا در هنگام بروز بحران مقاوم تر باشند. آن ها قراردادهای خود با شرکای تجاریشان را بازنویسی کرده تا در صورت بروز اختلال به سرعت راه حل ها موجود و پیش بینی شده در قرارداد را جایگزین نمایند. این شرکت ها در دراز مدت برنده واقعی فضای کسب و کار ایران خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست اصلی